Według nowych regulacji, wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania składa się w urzędzie gminy w terminie:
Wniosek składa się na formularzu, którego wzór przewiduje załącznik do rozporządzenia, przy czym jeśli osoba udzielająca pełnomocnictwa nie jest w stanie dokonać wszystkich formalności osobiście – np. złożyć podpis pod wnioskiem, może posługiwać się domniemanym pełnomocnikiem już na etapie postępowania zmierzającego do ustanowienia dla niego pełnomocnictwa.
Po weryfikacji wniosku pod względem formalnym wójt, burmistrz, prezydent lub upoważniony pracownik urzędu uzgadnia termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa a następnie przygotowuje projekt tego aktu w trzech egzemplarzach.
Rozporządzenie wyraźnie stanowi o koniecznej obecności wyborcy podczas sporządzania aktu pełnomocnictwa a także o wyrażeniu przez wyborcę woli co do ustanawianego pełnomocnika w sposób niebudzący wątpliwości.