Były także punkty informacyjne na których znalazły się osoby, pilnujące porządku. W tych miejscach uczestnicy mogli wysłuchać opowieści i legend z historii Jerzmanowic oraz oferty turystycznej dla odwiedzających miejscowość. Wszystkie punkty oznaczyliśmy czerwono-żółtymi wstążkami (kolory naszej Gminy). Kiedy już wyznaczyliśmy trasę (oczywiście wcześniej przeszliśmy ją sami) i punkty, trzeba było wymyślić zadania i punktację. Na każdym punkcie były do zrobienia trzy, cztery zadania. Najmniej czasu zajęło nam zorganizowanie strojów. Strychy i szafy babci oraz dziadków okazały się bezcenne. Następnym etapem to było napisanie regulaminu punktacji za poszczególne oraz przygotowanie wzorów oświadczeń. Podczas gry grupy nie tylko miały do wykonania różne zadania, ale na kilku punktach mogli wysłuchać historii z czasów II wojny światowej na temat naszej okolicy. Bezcenna okazała się pomoc pana Zygmunta Krzystanka, który pisał artykuły z dziejów regionu do naszego lokalnego "Ostańca". Uciekinierzy opowiadali m.in. o udziale Jana Drapały (naszego mieszkańca) w Powstaniu Warszawskim. Mieszkańcy wspominali pożar jaki trawił przegińskie domostwa w czasie wojny. Uczestnicy po przejściu trasy musieli dotrzeć do Jaskini Nietoperzowej, gdzie odbyło się zakończenie przedsięwzięcia. Wszystkich zebranych poczęstowaliśmy ciastem. Wygrana drużyna w nagrodę otrzymała kubki termiczne, ufundowane przez Radę Rodziców. Właściciel Jaskini, pan Piotr Ferdek przekazał uczestnikom przewodniki po Jurze Krakowsko-Czestochowskiej. Pod koniec spaceru przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów gdzie znalazły się pytania o zadowolenie z gry, nową wiedzę i umiejętności oraz ocenę poszczególnych punktów. W grze uczestniczyło 62 uczniów, z których 60 było bardzo zadowolonych a dwóch zadowolonych. Na szóstkę oceniło na 58 uczestników, na piątkę 2 i na czwórkę też dwóch. Najbardziej uczniom podobał się punkt z sanitariuszkami i chirurgiem, następnie uciekinierzy, żołnierze, mieszkańcy, łączniczki i partyzanci. Uczestnicy z zaangażowaniem bandażowali skaleczenia, wiązali węzły, odczytywali szyfry, obliczali odległości, rozpoznawali skały, odczytywali symbole z czasów wojny, rozpoznawali lokalne zabytki i pomniki przyrody, szukali zaginionej zabawki, a nawet grabili siano. Odpowiadali też na pytania nawiązujące do treści z punktów informacyjnych.
Gra terenowa "Jerzmanowice na szlaku ostańców" przypadła do gustu uczestnikom. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem przystąpili do wykonywania zadań, niektóre grupy trasę pokonywały biegiem, by jak najszybciej odmeldować się na mecie(chociaż czas nie miał wpływu na punktację). Wiele radości sprawiły poszczególne zadania i niespodzianki przygotowane przez organizatorów(uczniów z klas II i III). Uczniowie pytają o termin kolejnej gry.
opracowały: Karolina Ferdek kl. 2b
Zuzanna Szlachta i Milena Mordarska kl. 2a
Zespół Szkół w Jerzmanowicach
Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Akademii Krakowskiej
{gallery}2015jerzmanowicenaszlakuostancow{/gallery}